جمبومگ

مطالب تاریخچه

در اواخر دهه ۱۹۵۰، بیل باورمن، مربی با تجربه دو و میدانی، از کفش‌ های اسپایک موجود که از چرم سنگین و فلز ساخته می‌ شدند، ناراضی بود. این موضوع باعث شد او به کاهش وزن کفش‌ ها وسواس پیدا کند تا دوندگان بتوانند رکورد های خود را بهبود بخشند. جستجوی او در نهایت تعریف جدیدی از کفش‌ های ورزشی ارائه داد. پیشینه و دستاورد های اولیه پیش از این دستاورد، اشتیاق و کنجکاوی خستگی‌ ناپذیر باورمن به مجموعه‌ ای از موفقیت‌ های متنوع منجر شد: او که در سال ۱۹۱۱ در پورتلند، اورگن متولد شد، در دانشگاه اورگن به‌عنوان دانشجو-ورزشکار درخشید و بعد ها به‌ عنوان مربی فوتبال و دو و میدانی دبیرستان شهرت یافت. باورمن در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و به‌ عنوان قهرمان جنگ به خانه بازگشت. در سال ۱۹۴۸، او به دانشگاه اورگن بازگشت و طی ۲۴ سال خدمت خود، تیم دانشگاه را به چهار عنوان قهرمانی دو و میدانی NCAA هدایت کرد و ۱۶ دونده با رکورد زیر چهار دقیقه را تربیت کرد. او همچنین در دهه ۱۹۶۰ دویدن آهسته را به جامعه یوجین معرفی کرد و به پدیده‌ ای ملی تبدیل شد. در سال ۱۹۷۲، او به‌ عنوان مربی تیم دو و میدانی المپیک آمریکا فعالیت کرد. در زیر یک نقل قول معروف از بیل باورمن را خواهیم خواند. “A shoe must be three things, it must be light, comfortable and it’s got to go the distance.” یک کفش باید سه ویژگی داشته باشد: سبک باشد، راحت باشد و دوام داشته باشد.بیل باورمن هم بنیانگذار نایک همکاری با فیل نایت و تأسیس نایک باورمن نه تنها مربی و دوست، بلکه مشاوری برای فیل نایت بود که در سال ۱۹۶۴ با او شرکت بلو ریبون اسپورتس، پیش‌ زمینه‌ ای برای نایک، را تأسیس کرد. اعتماد و مشاوره او به موفقیت مدل اولیه کسب‌ و کار شرکت که واردات و فروش کفش‌ های دویدن ساخت ژاپن بود، کمک کرد. بیل باورمن و فیل نایت در اورگن نوآوری در طراحی کفش باورمن در دهه ۱۹۵۰ با ارسال پیشنهادات به شرکت‌ های کفش برای بهبود کفش‌ های دویدن، پروژه‌ های خود را آغاز کرد، اما پیشنهادات او مورد پذیرش قرار نگرفت. او با کمک یک کفاش محلی، یاد گرفت کفش بسازد و با تجزیه و تحلیل ساختار کفش‌ های موجود و آزمایش مواد مختلف، نمونه‌ هایی با ویژگی‌ های منحصر‌ به‌ فرد طراحی کرد. فیل نایت اولین کسی بود که کفش‌ های دست‌ ساز باورمن را امتحان کرد. اما این کفش‌ ها خیلی زود توسط هم‌ تیمی‌ اش، اوتیس دیویس تصاحب شد. دیویس با همین کفش‌ ها در المپیک ۱۹۶۰ مدال طلا کسب کرد. همکاری با اونیتسوکا در سال ۱۹۶۴، همکاری با شرکت ژاپنی اونیتسوکا به باورمن فرصتی برای ارائه طرح‌ های خود داد. او در المپیک ۱۹۶۴ توکیو با بنیان‌ گذار و مدیر عامل این شرکت دیدار کرد و فرآیند تولید کفش‌ های ورزشی ژاپنی را بررسی کرد. “He thought running shoes could be better. He challenged accepted notions of traction, cushioning, biomechanics and even of anatomy itself.” او باور داشت که کفش‌های دو می‌توانند بهتر باشند. او مفاهیم پذیرفته‌شده‌ای مانند کشش، ضربه‌گیری، بیومکانیک و حتی آناتومی را به چالش کشید.جف جانسون، اولین کارمند تمام‌ وقت نایک تولد مدل کورتز اولین پیشرفت باورمن در طراحی کفش‌ های تایگر، بهار 1965 و به طور غیر مستقیم نتیجه یک مسابقه دو و میدانی بود. در این مسابقه، کنی مور، دونده مسافت‌ های طولانی دانشگاه اورگان و قهرمان آینده المپیک در دوی ماراتن، در مسابقه 880 متر به حاشیه رفت و وارد مسیر هم تیمی‌ اش شد. این حرکت اشتباه باعث ایجاد بریدگی عمیقی از سوی میخ کفش روی بیرون پایش شد. این آسیب به یک شکستگی استرس و یکی از مهم‌ ترین اختراعات باورمن منجر شد. در اوایل دوره نقاهت مور، او با کفش‌ های Onitsuka Tiger TG-22 که یک کفش پرش ارتفاع بود، تمرین می‌ کرد؛ کفشی که شرکت بلو ریبون اسپرتس اشتباهی به عنوان کفش دویدن فروخته بود. وقتی تصویر رادیولوژی مور نشان داد که استخوان سوم متاتارسال او شکسته است، باورمن از او خواست که کفش‌ هایش را بیاورد و بلافاصله آنها را پاره کرد. این کفش‌ ها دارای فوم نرم در پاشنه و جلوی پا بودند اما هیچ پشتیبانی قوس نداشتند. باورمن گفت: «اگر بخواهید کفشی بسازید که متاتارسال‌ها را تا زمانی که بشکنند خم کند، نمی‌ توانستید کاری بهتر از این انجام دهید. علاوه بر این، لاستیک زیره بیرونی مثل نان ذرت فرسوده می‌ شود.» نایک کورتز برای اصلاح کفش TG-22، باورمن کفشی برای دویدن ساخت که کفی نرم و فومی، لاستیک فومی نرم در جلوی پا و بالای پاشنه، لاستیک فومی سخت در وسط پاشنه و یک زیره لاستیکی محکم داشت. در ژوئن 1965، او دستورالعمل‌ ها و نمونه‌ های کفش را به اونیتسوکا ارسال کرد. یک ماه بعد، موریموتو پاسخ داد و تایید کرد که او در حال تولید یک کفش تمرینی با مشخصات داده شده است. اما اونیتسوکا «نظری در مورد لاستیک فومی وارد شده در پاشنه داشت». با وجود این اعتراضات، باورمن به تأکید بر قرار دادن لاستیک فومی در پاشنه ادامه داد و گفت که این کار به رفع مشکلات تاندون آشیل کمک خواهد کرد. آن تابستان، مور از شکستگی استرس خود بهبود یافت و بیش از 1000 مایل با آخرین خلقیات باورمن دوید. پروتوتایپ‌ های اولیه اونیتسوکا (Onitsuka ) شامل دو پد جداگانه در پاشنه و توپ پا بودند و پاشنه باریکی داشتند. این ویژگی در نهایت به کفی میانه تمام‌ طول تبدیل شد که باورمن ابتدا طراحی کرده بود، ویژگی‌ ای که در نهایت به نقطه فروش اصلی کفش تبدیل شد. در نتیجه، اونیتسوکا کفش Tiger Cortez طراحی شده توسط باورمن را معرفی کرد، که یک کاتالوگ ابتدایی در 1967 آن را به این شکل توضیح داد: «برای طراحی بهترین کفش دویدن طولانی‌ مدت در جهان. کفی میانه فومی نرم از پاشنه و توپ پا شوک جاده را جذب می‌ کند؛ زیره لاستیکی با چگالی بالا برای استفاده بیشتر از کفش.» مصرف‌ کنندگان این کفش را دوست داشتند. کورتز اولین کفش ثابت و راحت برای جاده‌ ها بود. این کفش ظاهری شیک داشت و به عنوان دویدن به عنوان یک سرگرمی آمریکایی، که توسط باورمن و کتاب 1967 او با نام «دویدن» ترویج شده بود، محبوب شد. وقتی نایت و باورمن واردات و توزیع کفش‌ های دویدن از طریق بلو ریبون اسپرتس ( Blue Ribbon Sports ) را متوقف کردند و نایک را به عنوان طراح و سازنده کفش‌ های ورزشی راه‌ اندازی کردند، طراحی کورتز به برند جدید منتقل شد. همچنین این کفش به باورمن یک حق اختراع برای کفی میانه مداوم و راحت داد. در جولای 1973، مجله Runner’s World کفش نایک کورتز را «محبوب‌ ترین کفش تمرینی دویدن طولانی‌ مدت در ایالات متحده» نامید. اختراع زیره وافل کورتز، اما، تنها یکی از اختراعات مشهور بیل باورمن بود که شامل هشت ثبت اختراع مختلف می‌ شد؛ از جمله کفش‌ هایی با کفی خارجی تقویت‌ شده، بهبود محل قرار گیری میخ‌ ها و صفحه میخی دارای ضربه‌ گیر. این تنها اولین موفقیت او در تلاش مداومش برای طراحی سبک‌ ترین کفش دویدن ممکن بود. باورمن سپس تلاش کرد کفشی طراحی کند که در سطوح مختلف کشش عالی داشته باشد، بدون نیاز به میخ‌ های فلزی. راه‌ حل این چالش در سال 1970 طی صبحانه به ذهن او رسید، هنگامی که به فرو رفتگی‌ های نگه‌ دارنده شربت در وافل بشقاب خود نگاه می‌ کرد. او فکر کرد: «اگر الگو را معکوس کنیم و ماده‌ ای با برآمدگی‌ های شطرنجی ایجاد کنیم، چه می‌ شود؟» سپس دستگاه وافل‌ساز خانواده را برداشت و به جای خمیر وافل از اورتان ذوب‌ شده استفاده کرد. متأسفانه، باورمن ابتدا فراموش کرد دستگاه را با ماده ضد چسب روغن‌ کاری کند و دستگاه قفل شد. با وجود این شکست اولیه، او تسلیم نشد و ماده‌ ای انعطاف‌ پذیر، سبک و فنری با الگویی برجسته و شبکه‌ ای برای کشش بهتر طراحی کرد. زیره وافلی نایک تیم «بلو ریبون اسپرتس» تلاش کرد تا کفی وافل را در آزمایش‌ های مقدماتی المپیک 1972 آمریکا در یوجین معرفی کند. آن‌ ها رویه‌ های نایلونی را از ژاپن سفارش دادند و با کف‌ های وافل‌ دار که به صورت دستی از ورقه‌ های لاستیکی تولیدی یوجین بریده شده بودند، ترکیب کردند. جف هالیستر، یکی از کارکنان اولیه بلو ریبون اسپرتس، قطعات را به هم چسباند و کفش‌ هایی برای تعداد معدودی از شرکت‌ کنندگان در آزمایش‌ ها ساخت تا در تمرینات یا میدان اصلی «هیوارد فیلد» بپوشند. این کفش‌ های دست‌ ساز به دلیل اثر متمایزی که روی زمین ایجاد می‌ کردند و شبیه به ردپای فضانوردان آمریکایی در مأموریت‌ های تاریخی آپولو بود، «کفش ماه» نامیده شدند. اولین نمونه‌ ها کمی ابتدایی بودند، اما دوندگان از حس و کشش کف وافل خوششان آمد و خبر این اختراع به سرعت پخش شد. باورمن این مفهوم را بیشتر توسعه داد و در سال 1974 کفش افسانه‌ای «وافل ترینر» را طراحی کرد. میراث نوآوری باورمن با ثبت هشت پتنت، از جمله کفش‌ های با زیره وافل و نوآوری‌ هایی در طراحی پاشنه و زیره میانی، تأثیر عمیقی بر دنیای کفش‌ های ورزشی گذاشت. این نوآوری‌ ها همچنان در محصولات نایک، مانند نایک فری و نایک فلای‌ نیت، دیده می‌ شوند و میراث او همچنان الهام‌ بخش فرهنگ نوآوری نایک است. کتونی پیاده روی مردانه نایک زوم گاید 10 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 18 ۳,۱۸۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۱۸۹,۰۰۰ تومان.۲,۳۰۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان. 28% کتونی رانینگ مردانه نایک اینوینسیبل ران 3 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 14 ۲,۰۹۷,۰۰۰ تومان–۲,۳۹۲,۰۰۰ تومان 34% کتونی مردانه نایک ایر جردن 1 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 4 ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان.۲,۲۷۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۲۷۰,۰۰۰ تومان. 31% کتونی مردانه نایک ایر جردن 1 تراویس اسکات الیو به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 5 ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان.۲,۸۷۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۸۷۰,۰۰۰ تومان. 12%

بیل باورمن نوآور اصلی نایک

نام ورزش، البسه ورزشی و حتی ورزشکاران به برخی برندهای مطرح گره خورده است و در این میان یکی از غول‌های این حوزه، برند نایک است که توانسته حدود ۵ دهه یا نیم قرن، آمار فروش بالایی نصیب خود کند. البته راز موفقیت مدل‌های محبوب نایک فقط کیفیت و دوام آنها نبوده و عوامل زیادی در این موفقیت دخیل بوده‌اند. باورمن و دیگر هیچ! قبل از اینکه برند نایک شکل بگیرد و برای خود اعتباری دست و پا کند، بیل باورمن ( Bill Bowerman ) که یک مربی ورزشی بود با فیل نایت ( Phil Knight ) که درسش را تازه از دانشگاه تمام کرده بود و یک دونده ورزشکار محسوب می‌شد پروژه فروش کفش ورزشی را آغاز کردند و در سال ۱۹۶۴ برند Blue Ribbon sports را پایه گذاری کردند که به نوعی پدر برند نایک محسوب می‌شود! باورمن که در زمان تاسیس blue ribbon sports بیش از ۵۰ سال داشت، یک ایده‌پرداز دقیق و خلاق بود که در سرش هزاران طرح و ایده جریان داشت! یکی از دلایلی که باورمن را عامل رشد نایک می‌دانیم، ایده تولید کفش در ژاپن توسط او بود. باورمن معتقد بود نیروی کار ارزان در ژاپن باعث می‌شود کفش‌های تولیدی قیمت کمتری داشته باشند و حاشیه سود بهتری نصیب  فروشنده می‌شود. رفتن به ژاپن و متقاعد کردن یک شرکت تولیدی، به فیل نایت سپرده شد و نایت قبل از سفر به ژاپن به چندین کشور سفر کرد و بعد از رسیدن به ژاپن با یک تولید‌کننده کفش مذاکره کرد در نهایت یک همکاری دوجانبه در زمینه طراحی تولید و فروش کفش‌های ورزشی با یک برند ژاپنی به نام تایگر شکل گرفت. البته از همان ابتدای همکاری خبری از فروشگاه و مغازه نبود و تولیدات مشترک آنها از طریق دست‌فروشی به فروش می‌رسید! کیفیت خوب کفش‌های آن‌ها به‌علاوه قیمت مناسب و فوق‌العاده باعث شد فروش بالایی رقم بخورد و تنها در سال ۱۹۶۴ حدود ۱۳۰۰ جفت کفش به فروش برسد. رقم سود فروش این تعداد کفش ۸۰۰۰ دلار بود. در سال ۱۹۶۵، یعنی دقیقاً یک سال بعد، آمار فروش به ۲۰ هزار دلار رسید که رشد دو و نیم برابری را نشان می‌داد و عملاً موفقیت در بازار را نصیب باورمن و نایت کرد. فیل نایت و بیل باورمن افتتاح مغازه برای فروش کفش در سال سوم فروش یعنی سال ۱۹۶۶، دستفروشی و فروش از طریق ماشین حذف شد و برند نایک که هنوز با نام تجاری بلو ریبون اسپرت مشغول به کار بود توانست یک شعبه فروش را راه اندازی کند و کمی پرستیژ کاری به کسب و کار خود ببخشد! افتتاح یک مغازه باعث شد استقبال از کفش‌های تولیدی مشترک برند نایک بیش از قبل شود. با اینکه هزینه‌های جاری شعبه مثل مالیات و هزینه‌های انرژی و اجاره به مخارج اضافه شده بود ولی آمار فروش آنقدر بالا رفته بود که جمع این هزینه‌ها هنوز هم در میزان درآمد به چشم نمی‌آمد! مغازه فروش در سانتا مونیکا کالیفرنیا آغاز به کار کرد و یک سال بعد شعبه دوم فروش، کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۷ برند نایک مغازه دوم فروش خود را در ماساچوست راه اندازی کرد و یک قدم دیگر به تسخیر بازار ایالات متحده نزدیک‌تر شد! فروش در شعبه دوم هم امیدوار کننده بود و همین موضوع باعث قوت قلب برای دو شریک باورمن و نایت می‌شد تا راه را ادامه بدهند. برند blue ribbon sports در اواخر دهه ششم قرن نوزدهم برای خود اعتباری دست و پا کرد و به اعتبار همین فروش بالا و جلب رضایت مشتریان، در فکر توسعه محصولات و تولیدات خود بود. در این میان یک مدل کفش ورزشی توسط باورمن طراحی شد و بعد از مشارکت با برند ژاپنی تایگر در خط تولید این شرکت ژاپنی قرار گرفت. این مدل تحت نام Tiger Cortez روانه بازار شد و فروش بالایی داشت و سود خوبی نصیب هر دو شرکت کرد. کورتز؛ نقطه اوج و پایان! اگرچه مسئولیت فروش کفش‌های تولیدی تایگر ژاپنی در آمریکا به عهده برند BRS ( مخفف Blue Ribbon sports ) بود اما ردپای طرح‌های پیشنهادی باورمن نیز در تولیدات تایگر دیده می‌شد و نقطه اوج آن، همکاری در تولید Tiger Cortez نمایان شد. کفش کورتز در خط تولید تایگر نهایی شد و به بازار راه پیدا کرد اما همه می‌دانستند روح طراحی خلاقانه باورمن در آن کفش جریان داشت! این مدل یکی از پرفروش‌ترین کفش‌های ورزشی لقب گرفت و استفاده از آن در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک غوغای زیادی به پا کرد و فروش بالای آن مدیون همین المپیک بود. مدل کورتز همان‌قدر که نقطه اوج همکاری blue ribbon sports و Tiger ژاپنی بود، قدم اول در بروز اختلاف میان آنها نیز بود! هر دو برند، دیگری را متهم به سوء‌استفاده از فروش این مدل می‌کردند و بحث آنقدر بالا گرفت و جدی شد که شعبه دادگاه رسیدگی کننده رای به هر دو برند داد و موضوع از این قرار شد که هر شرکت، کفش را با برند خود و در خاک خود به فروش برساند. همین اختلاف ظاهراً ساده باعث جدایی دو برند شد. این جدایی، تغییر نام شرکت را هم در پی داشت و شرکت Blue ribbon sports در سال ۱۹۶۴ جای خود را به «نایک» داد و عملاً برند نایک در سال ۱۹۶۴ متولد شد. لوگوی ساده نایک اگرچه درباره تاسیس نایک به عجایب زیادی برمی‌خوریم ولی عجیب‌ترین آنها را می‌توان مربوط به لوگو و انتخاب نام نایک دانست! وقتی بنیانگذاران این شرکت به‌دنبال تغییر نام آن بودند و به فکر طراحی یک لوگو افتادند، کارولین دیویدسون تنها یک دانشجو بود که طراحی برند نایک را برعهده گرفت و فقط در ازای ساعتی ۲ دلار این کار را پذیرفت! دیویدسون شاید آن موقع نمی‌دانست لوگویی که طراحی کرده چند دهه بعد، ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار خواهد داشت! کلمه نایک برگرفته از یکی از الهه‌های یونان باستان بود. نام الهه پیروزی یونان مورد پذیرش شرکای نایک قرار گرفت و پیروزی بزرگی نصیب این برند آمریکایی شد! لوگوی ساده آن هم برگرفته از بال یکی از فرشته‌های یونان باستان است که در عین سادگی، بسیار نافذ و جذاب است و شاید اگر طرح دیگر برای نایک طراحی می‌شد به این اندازه ابهت و جذابیت نداشت. اگر عجیب بودن طراحی ۳۵ دلاری این برند را کنار بگذاریم، نمی‌توان از قدرشناسی شرکای این برند آمریکایی به سادگی عبور کرد. زیرا بعدها، به پاس طراحی ارزشمند کارولین دیویدسون مقداری از سهام برند نایک را به او هدیه دادند که در حال حاضر ارزش آن سهام بیش از یک میلیون دلار تخمین زده می‌شود! سه سال بعد از طراحی لوگوی نایک این برند در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۴ در دفتر ثبت علامت‌های تجاری ایالات متحده ثبت شد و رسماً نایک را وارد رقابت با رقبای خود کرد. فیلیپ نایت فکرش را نمی­کرد ارزش سهام نایک او، به چند ده میلیارد دلار برسد! تکیه بر اعتبار بزرگان باورمن و نایت و دیگر شرکای برند نایک می‌دانستند کیفیت خوب کفش و دوام آن، به تنهایی نمی‌تواند دوام موفقیت را تضمین کند بنابراین گام دوم برای فروش بیشتر محکم‌تر برداشته شد! استفاده از ورزشکاران حرفه‌ای برای تبلیغ، اگرچه کمی هزینه‌بر بود اما بازدهی فوق‌العاده‌ای داشت. به‌همین خاطر قسمت بازاریابی و تبلیغات نایک به سراغ چهره‌های محبوب دنیای ورزش رفت و با بعضی از آنها مذاکره کرد. یکی از اولین چهره‌های محبوب که همکاری با نایک را آغاز کرد، «تایگر وودز» بود. او یکی از پرافتخارترین ورزشکاران در حوزه گلف بود و سهم زیادی از تبلیغات پرسود برند نایک مدیون اوست. البته چندی قبل و پس از ۲۷ سال همکاری او و شرکت نایک از هم جدا شدند! «روری مک ایلروی» هم یک گلف باز حرفه‌ای است که سومین گلف باز تاریخ لقب گرفته است. او نیز قرادادی با نایک امضا کرد و از محصولات نایک در مسابقات استفاده می‌کرد. البته برخلاف تایگر وودز که آمریکایی بود، ایلروی اهل ایرلند شمالیست و به نوعی پرچمدار نایک در جزیره انگلیس بود! قصه تبلیغات بزرگان برای نایک وقتی شکل جذاب‌تری به خود گرفت که این برند وارد زمین بسکتبال شد و پرچم تبلیغات خود را به دست «کوبی برایانت»، «لبرون جیمز» و «مایکل جردن» داد! هر کس آمریکا و آمریکایی‌ها را بشناسد می‌داند دیوانه‌وار عاشق بسکتبال هستند و همین موضوع ساده باعث شد برند نایک روی بسکتبالیست‌ها حساب ویژه‌ای باز کند. کوبی برایانت تا سال‌ها محصولات نایک را تبلیغ می‌کرد و کشته شدن او در یک سانحه هوایی باعث جدایی او از این برند محبوب شد. این تبلیغات تا آنجا اثرگذار بود که نایک به پاس احترامی که به او می‌گذاشت کفش اختصاصی برای او طراحی کرد! بعد از لبرون جیمز و کوبی برایانت، قرارداد سال ۱۹۸۴ مایکل جردن سر صدای زیادی به پا کرد! «ایر جردن» یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های برند نایک بود که در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار فروش را به جیب نایک ریخت! همکاری با فوتبالیست ­های مشهوری همچون رونالدو و نیمار و ادن هازارد بلژیکی و… نیز در کارنامه برند نایک دیده می­شود. مدل­ های پرفروش نایک ایر جردن شاید از نظر همه، بهترین نباشد ولی یکی از پرفروش ­ترین محصولات برند نایک است. اعتبار نام مایکل جردن باعث شده این مدل، مورد استقبال اغلب اسپرت پسندان قرار گیرد. کتونی ایرمکس هم از بهترین های نایک است و به دلیل ظاهر جذاب و نرمی فوق ­العاده برای پیاده ­روی، یکی از گزینه ­های اغلب جامعه است. نایک پگاسوس اگرچه قدمت جردن و ایرمکس را ندارد اما در دویدن­ های سرعتی و طولانی مدت، بی­نظیر است و بدون رقیب! ایر زوم نایک هم به دلیل تلفیق فناوری ایر و استفاده از الیاف فنری برای کاهش دفع ضربات وارده به پا، یکی از محبوب ­ترین­ های نایک است. کتونی رانینگ مردانه نایک اینوینسیبل ران 3 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 11 ۳,۱۵۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۱۵۹,۰۰۰ تومان.۲,۳۹۲,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۳۹۲,۰۰۰ تومان. 24% کتونی مردانه نایک ایر جردن 1 تراویس اسکات ریورس موکا به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 4 ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۲۶۹,۰۰۰ تومان.۲,۸۷۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۸۷۰,۰۰۰ تومان. 12% کتونی پیاده روی زنانه نایک زوم گاید 10 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 14 ۳,۱۸۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۱۸۹,۰۰۰ تومان.۲,۳۰۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان. 28% کتونی پیاده روی مردانه نایک زوم ایکس به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 16 ۲,۸۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۲,۸۶۹,۰۰۰ تومان.۲,۴۵۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۴۵۰,۰۰۰ تومان. 15%

تاریخچه برند نایک

تاریخچه اسنیکر ( کتونی ) طولانی و پر تلاطم است، با موانع مختلفی در طول مسیر. این مسیر در سال 1839 آغاز شد. زمانی که یک دانشمند آمریکایی به نام چارلز گودیر، لاستیک ولکانیزه را اختراع کرد: فرآیندی که برای افزودن گوگرد به لاستیک گرم شده برای ساختن یک ماده انعطاف‌پذیر، ضد آب و قالب‌پذیر استفاده می‌شود. چندین دهه بعد، این فرآیند پیشگامانه روی کفش‌ها اعمال ‌شد و به کفی‌های بادوام‌تر تبدیل گردید. اجداد کفش‌های اسنیکر امروزی، کفش‌های کتانی بودند که در اوایل قرن نوزدهم استفاده می‌شدند. به اوایل قرن بیستم برویم که دو شرکت در حال کار بر روی این موضوع بودند که چگونه از پتانسیل گسترده کفش‌های لاستیکی استفاده کنند – تا آنها را به توده‌ مردم عرضه کنند نه تعداد کمی از افراد ممتاز. شرکت لاستیک سازی ایالات متحده، Keds را ساخت و آن را در سال 1916 به فروش رساند. یک سال بعد، شرکت کانورس کفش آل استار ( All Star ) خود را عرضه کرد. در اوایل دهه 1920، با حمایت بازیکن و مربی برجسته بسکتبال، چاک تیلور (که امروزه نام او هنوز در All Stars یافت می‌شود)، این برند در حال رونق بود. در سال 1924، برادران آلمانی رودولف و آدولف “آدی” داسلر وارد بازی شدند و تجارت خود را برای طراحی کفش ورزشکاران از اتاق لباسشویی مادرشان شروع کردند. تاریخچه کتونی ( اسنیکر ) اسنیکرها ( کتونی ) که عمدتاً برای فعالیت‌های ورزشی ساخته و به بازار عرضه می‌شدند، به سرعت جایگاه خود را به دست آوردند. تیم بسکتبال آمریکا در المپیک برلین در سال 1936 کانورس را پوشید، در حالی که دونده آمریکایی جسی اوون با کفش‌های مسابقه طراحی شده توسط داسلرها در مسابقه شرکت کرد و چهار مدال طلا کسب نمود. برادرانی که در اواخر دهه 1940 راه خود را به شدت از هم جدا کردند، به کنترل دو غول لباس ورزشی امروزی ادامه دادند: آدولف، آدیداس را ایجاد کرد، رودولف راه خود را برای تأسیس پوما ادامه داد. در دهه 1950، بچه‌ها در ایالات متحده عمدتا با شلوار جین خود اسنیکر می‌پوشیدند (ترکیبی که باعث تعجب برخی از مدارس شد). این ترکیب مورد علاقه ستارگانی از جمله مارلون براندو و مرلین مونرو بود. اسنیکرها راحت، معمولی و برای جابه‌جایی آسان بودند. در محافل خاص، آنها نشان‌دهنده سرکشی هم بودند، تمایل به خارج شدن از قوانین محدودکننده‌ی جامعه. با این حال، یکی دو دهه دیگر طول کشید تا اسنیکرها واقعاً رایج شوند. در دهه 1970 برند دیگری به نام نایک ظهور کرد که در حوزه دوی سرعت، پرش و به هر صورت بالا بردن ضربان قلب فرد، عالی بود. این کفش‌ها که از الهه بالدار پیروزی در اساطیر یونان نامگذاری شده‌اند، کفش‌هایی بودند که هدفشان افزایش عملکرد ورزشی بود، گفته می‌شود الگوی نمادین “آج وافل” روی کفی، پس از ریختن لاستیک توسط بیل بوورمن، مربی و یکی از بنیانگذاران پیست، در قالب کیک پزی همسرش ساخته شده است. تاریخچه کتونی ( اسنیکر ) در حال حاضر کتونی ها به طور پیوسته برای جوانانی که می‌خواهند مانند برخی از قهرمانان ورزشی و افراد مشهور به نظر بیایند و همچنین برای تعداد فزاینده‌ای از علاقه مندان به تناسب اندام به بازار عرضه می شود. این کفش‌ها همچنین هدف محبت‌های کسی مانند کریم عبدالجبار بسکتبالیست قرار گرفت که با آدیداس کف تخت خود حلقه می‌زد یا فارا فاکت در فرشته‌های چارلی با تیک نایک که فوراً قابل تشخیص بود، الهامات زیادی برای انتخاب وجود داشت، چه ورزشی و چه غیره. این الگویی بود که تا دهه 1980 ادامه یافت و مایکل جردن در سال 1984 راه بسیاری از پیشینیان ورزشی را دنبال کرد و نام خود را به Air Jordans نایک قرض داد. در همان دهه، Freestyles ریباک نیز منتشر شد و توسعه اسنیکر به‌طور خاص برای زنان ادامه یافت. اسنیکرها فراتر از زمین های بازی و مسابقه رفتند و به طور فزاینده‌ای در خیابان ها دیده می‌شدند. یکی از عناصر اصلی صحنه در حال شکوفایی هیپ هاپ و رپ شدند، این کتونی ها پای همه را از ال‌ال کول جی گرفته تا گرندمستر فلش و ران-دی.ام.سی زیبا کردند، که به عنوان بخشی از زیبایی شناسی مبتنی بر لباس ورزشی که از جوامع و هنرمندان سیاه پوست، عمدتاً در شهرهای ساحل شرقی آمریکا، متولد شده است. این میراثی است که تا به امروز ادامه دارد، با حمایت ها و همکاری های بسیاری در طول مسیر، از جمله قرارداد جی زی با ریباک در سال 2003 و آدیداس پرفروش کانیه وست یعنی Yeezys. اسنیکرها در حال حاضر هم در همه جا وجود دارند و هم در معانی متکثر هستند. آنها با همه چیز صحبت می‌کنند و در همه چیز شرکت می‌کنند، از کلاس، علاقه مندی های ورزشی، فرهنگ، سلیقه موسیقی، تا میل به دور زدن بدون احساس پوشیدن کفش های ناراحت کننده. وجود آن‌ها روی پرده نیز به همان اندازه چند وجهی است: از لباس‌های ژولیده جنیفر گری در “رقص کثیف” گرفته تا کتونی‌های زرد روشن اوما تورمن در “بیل را بکش” که مجموعه‌ی درخشانش را تکمیل می‌کند، تا “خانواده اشرافی تننبام”، لباس ورزشی قرمز رنگ آدیداس بن استیلر که به طرز عجیبی با کتونی‌های آبی ست شده است، تا سبک ها و طرح های متعددی که در “کار درست را بکن” اسپایک لی دیده می شود. ذائقه ما برای آنها نیز نشانی از فروکاستن ندارد. در واقع، سال گذشته پیش‌بینی شد که بازار جهانی کفش‌های ورزشی تا سال 2025 به 95.14 میلیارد دلار برسد. از برندهای معتبر گرفته تا خانه‌های سطح بالای مد (برچسب‌های لوکس از پرادا گرفته تا گوچی بر تمایل عمومی برای کتونی‌ها سود برده‌اند)، گزینه‌ها اکنون بی‌پایان هستند. روندهای فعلی نوستالژی دهه 1990 را از طریق برخی از کفی های بسیار ضخیم – مدل کریستوفر کین و میسون مارجیلا – تا گزینه های کلاسیک سیاه و سفید Loewe را در بر می گیرد، البته به تصاویر بی پایان کانورس در اینستاگرام که با لباس های اسلیپ ست می شود اشاره نمی کنیم. با چنین انبوهی از انتخاب‌ها، این بهترین قدم رو به جلو است، گزینه ها راحت هستند و مسیرها تازه. کتونی پیاده روی مردانه نیو بالانس 530 به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 9 ۲,۷۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۲,۷۶۹,۰۰۰ تومان.۱,۹۴۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۱,۹۴۰,۰۰۰ تومان. 30% کتونی زنانه آدیداس سامبا به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 15 ۳,۲۵۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۲۵۹,۰۰۰ تومان.۲,۳۰۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان. 29% کتونی مردانه نایک اس بی دانک تراویس اسکات به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 12 ۳,۳۶۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۳۶۹,۰۰۰ تومان.۲,۷۰۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان. 20% کتونی مردانه نایک ایر جردن 1 ربلیونر به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 16 ۳,۴۳۹,۰۰۰ تومان Original price was: ۳,۴۳۹,۰۰۰ تومان.۲,۹۷۰,۰۰۰ تومانCurrent price is: ۲,۹۷۰,۰۰۰ تومان. 14%

تاریخچه تولید کتونی ( اسنیکر )

کمپانی نایک در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار از تکنولوژی اِیر (Air) استفاده کرد. آن‌ها لایه‌های هوایی را در قسمت میانی کف کفش‌های خود قرار دادند تا بهترین عملکرد را به همراه بیشترین راحتی ممکن برای دوندگان آن دوران به ارمغان بیاورند. Air Max 1 (1987) و این گونه بود که نخستین گام‌ها برای آغاز یک تاریخ برداشته شد. سال 1986 بود که تینکر هَتفیلد برای اولین بار ایرمکس زیرو (Air Max Zero) را طراحی کرد. اما تکنولوژی آن زمان ابزاری برای اجرای طرح از‌ مد‌ افتاده‌ی هتفیلد نداشت. کمی بعد تینکر هتفیلد از مرکز پمپیدو در پاریس، که برای سفر به آنجا رفته بود، دیدن کرد و با الهاماتی که از آنجا گرفت اولین ایرمکس تاریخ یعنی ایرمکس 1 را خلق کرد.  ایرمکس 1 که فروش آن در سال 1987 آغار شد، نه تنها اولین ایرمکس در تاریخ است، بلکه اولین کفش نایکی است که کف ایر دارد. ایرمکس ۱، ایر ترِینر، ایر ساک، ایر روولوشن، و ایر سافاری نیز در همان سال به فروش رسیدند. Air Max Light (1989) در این بخش با مهم‌ترین مدل‌های ابداع ایرمکس آشنا می‌ شوید که تاریخ کفش‌ های کتانی را به کلی تغییر دادند و از دیروز تا امروز به نقطه‌ی عطفی برای دنیای کفش بدل شدند. خاص بودن کتانی‌های ایرمکس به دلیل طراحی‌های اولیه و خارق‌ العاده‌‌ی تینکر هتفیلد است. ایرمکس 1 یکی از مهم‌ترین کفش‌های کتانی دنیا است و رمز و راز و افسانه‌ی خط تولید ایرمکس اینگونه آغاز می‌شود: نایکی ایرمکس 1 که تینکر هتفیلد طراحی‌ اش کرده بود، اولین کفش ورزشی بود که در کف آن از هوای مرئی استفاده شده بود. هتفیلد از مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس الهام گرفت تا کفشی ورزشی طراحی کند که فناوری اِیر در ظاهرش مشخص باشد. Air Max 90 (1990) نایکی مدل موفق خود را که مانند ایرمکس 1 اما (طبیعتاً) سبک‌تر بود، با فوم EVA جایگزین کرد تا احساس کاملاً تازه‌ای را خلق کند. برای ایرمکس 90، یعنی جانشین ایرمکس 1 در سال 1990، تینکر هتفیلد خواستار ظاهری با ابهت‌تر با بخش بزرگ‌تری مختص به ایر بود. این کفش ورزشی با الهام از خودروهای اسپرت ایتالیایی، به یکی از ماندگار‌ترین طرح‌های هتفیلد تبدیل شده است. ایرمکس 90 که هنوز هم یکی از محبوب‌ترین کفش‌های کتانی در میان کلکسیونرها است، هنوز هم مرز‌های راحتی بی‌مانند را جابه‌جا می‌کند. Air Max 95 (1995) در سال ۱۹۹۵ سرخیو لوزانو ایده‌های بسیار خوبی داشت. لوزانو با الهام از آناتومی انسان در طراحی ایرمکس 95، لایه‌ی میانی را بر اساس ستون فقرات بدن انسان، پانل‌هایی را که از پاشنه تا نوک پا امتداد می‌ یافتند با الهام از رشته‌ های عضلانی، بندها را بر اساس دنده‌ها و بافت بیرونی را با الهام از چرم طراحی کرد و بخش ایر برای اولین بار در قسمت جلویی پا استفاده شد. این طراحی خارق‌العاده سرخیو لوزانو تأثیر زیادی بر فرهنگ آمریکایی هیپ‌هاپ در اروپا، استرالیا و ژاپن گذاشت. تا جایی که ایرمکس 95 دیگر در ژاپن موجود نیست. وضعیت به گونه‌ای است که محصول وارد بازار فروش مجدد می‌شود و باز هم مردم علاقه‌ی زیادی به این کفش‌های مستعمل نشان می‌دهند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ در کشور آرامی مثل ژاپن مردم برای این کفش از یکدیگر دزدی می‌کنند (ایرمکس دزدی). کتونی نایک 2023 در آمریکا، این کفش تاثیر زیادی بر دنیای هیپ‌هاپ دارد. رپرهای معروف، هم در زندگی عادی‌ شان و هم در موزیک‌ویدیو‌های خود، کفش‌های ایرمکس ۹۵ به پا می‌کنند و حتی در متن ترانه‌هایشان هم از اسم این کفش استفاده می‌کنند. ایر مکس، چه در دوران خود و چه حالا، بین رپرها و ورزشکاران طرفداران زیادی داشته و دارد (از جمله گوچی مان، دنی براون، تو چینز، بیگ بوی، امینم، دِ گِیم، باستا رایمز، دی‌جی خالد، نلِی، تی‌ آی، تی پِین، وِیل، اسپایک لی، لبرون جیمز، کوین دورانت، فلوید مِی‌وِدر، جونیور و جِی‌آر اسمیت) ایرمکس ۹۵ در زمینه‌های هنری زندگی هم وارد شده است. اگر کشوری باشد که شایستگیِ داشتن یک فضای اختصاصی برای نایکی ایرمکس 95 را داشته باشد، فکر می‌کنم آن کشور ژاپن است. لوزانو در استودیو ۹۵ که در توکیو افتتاح شد، این لطف را به بهترین شکل ممکن جبران کرد؛ در سال ۲۰۱۵ محصولات در جعبه‌های شیشه‌ای و با شعار «یک عالمه ایرمکس» به نمایش گذاشته شدند. AirMax 97 (1997) کریستین تریزر هنگام طراحی ایرمکس ۹۷ از طبیعت الهام گرفت. تریزر با الهام از موج‌هایی که از افتادن قطره‌ی آب رو سطح دریاچه ایجاد می‌شود، یک بخش ایر را به طور کامل در طراحی کفش ایرمکس ۹۷ به کار برد؛ به خاطر همین ویژگی، او این کفش را برای دویدن طراحی کرد، در حالیکه این ویژگی در هر کفشی لازم بود. به علاوه، می‌توان گفت که قطارهای سریع‌السیر ژاپنی (قطارهای شینکاسِن) نیز او را تحت تأٍیر قرار داده بودند. نفوذ ایرمکس تا اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی به تدریج در اروپا افزایش یافت و به شدت پرطرفدار شد چرا که فرهنگ موسیقی «گَبِر» (روتردام هاردکور) شکل گرفته بود و کفش نایکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مد این خرده‌فرهنگ بود. به همین دلیل، ایر مکس در شکل‌گیری فرهنگ کتانی در اروپا نقش پررنگی داشت.  آثار این بازتاب در کشور خودمان هم دیده شده است. تا آنجا که در تعطیلات اقوام و آشنایان اروپایی در ترکیه، ایرمکس را پای جوانان و بچه‌ها می‌بینیم و به یاد می‌آوریم (مطمئنم خیلی از شما با آن ماجراهای زیادی داشته‌اید). ایر مکس در فرهنگ هیپ‌هاپ آلمان هم جایگاه ویژه‌ای دارد. از سال ۲۰۱۴، بیست‌و‌ششم مارس هر سال را به مناسبت روز ایرمکس جشن می‌گیرند. و طی این مدت، نایکی هر سال در روز ایرمکس یک مدل جدید از کفش ایرمکس را تولید کرده است. امسال مدل ایرمکس ۲۰۹۰ را معرفی کردند. AirMax 98 اما تنها ایرمکس ۹۸ است که حال و هوای مد دهه‌ی ۹۰ را دارد. طراحی بی‌نظیر، رنگ‌های پرمایه و متضاد، محصولات ‌معروف ۱۹۹۸ را به چشم‌گیرترین مدل‌های نایکی تبدیل می‌کند. AirMax 2003 رونمایی بزرگ دهه‌ی ۲۰۰۰، پس از جنبه‌های زیبایی‌شناختی شلخته‌ی اواخر دهه‌ی ۹۰، باعث یک تنوع مثبت شد. تک‌رنگ، صاف و خوش‌فرم؛ ایرمکس ۲۰۰۳ نوید ویژگی شیک‌تری را می‌داد (ایده‌اش با سرخیو لوزانو بود، طراح ایر مکس ۹۵ معروف). ایرمکس بازمی‌گردد. Nike Vapormax Flyknit (2017) این آینده‌ی اصلاح‌شده، که مدل ایرمکس ۲۰۰۳ نایکی مهر تأییدی روی آن بود، بالاخره پس از ۱۴ سال، با راه‌اندازی سری فلاینیت واپرمکس (Flyknit Vapormax) فرا رسید. در واپرمکس که طراحی کتی گومز است، بخش ایر برای نخستین بار به تنهایی در کف کفش به کار برده شده است. واپرمکس که با رویی فلاینیت ترکیب شده است، راحتی بی‌نظیری را هدیه می‌دهد. Air Max 270 (2018) در سال ۲۰۱۸ نایکی به سراغ طراحی‌های اوایل دهه‌ی ۹۰ رفت تا الهام‌بخش ایده‌های پیشرو باشد؛ ایده‌هایی که دنباله‌روی علاقه‌ی روزافزون به کتانی‌های روزمره باشند. نتیجه‌اش یک کتانی شد که گذشته و آینده را به هم متصل و توجه نسل زِد را به خود جلب می‌کند. Air Max 720 (2019) ظاهر فضایی دنباله‌ی ۲۷۰ با ایر مکس ۷۲۰ و یک بخش حجیم برای ایر (بزرگ‌ترین کیسه‌ی هوای دوره‌ی ایر مکس) ترکیب شده تا یکی از جالب توجه‌ترین کتانی‌های قرن ۲۱ را خلق کند.

تاریخچه کتونی نایک ایرمکس از گذشته تا حال
محصولات پیشنهادی
آخرین اخبار
فروشگاه اینترنتی جمبو اسپرت
Logo
سبد خرید