بوت تیمبرلند
معرفی بوت تیمبرلند (Timberland Boot)
این بوت های تیمبرلند با پنجه های فولادی، قسمت بالایی از چرم و بندهای زرد و قرمز، امروزه یکی از محبوب ترین بوت ها در بین مردان و زنان در تمام سنین هستند. در سال های 1952 تا 1955، تاجری آمریکایی و کفاشی به نام ناتان شوارتز شرکت Abington Shoe Company را خریداری کرد و 20 سال بعد، در سال 1973، نام آن را به The Timberland Company تغییر داد. این تغییر نام به دلیل محبوبیت گسترده یکی از پر فروش ترین محصولات این شرکت، یعنی بوت های ضد آب و مخصوص فضای باز بود.
در اوایل تولید، این بوت ها توسط همان قشری استفاده می شدند که برای آن ها طراحی شده بودند: کارگران زحمت کش طبقه کارگر در نیوانگلند و فراتر از آن. کارگران قدردان طراحی مقاوم، محافظ، گرم و ضد آب این بوتها بودند که به لطف فناوری تزریق قالبی که شوارتز به کار گرفت، امکان پذیر شده بود. اما طولی نکشید که این بوت های همه کاره از محدوده بازار هدف خود فراتر رفتند.
بوت تیمبرلند؛ تبدیل شدن به یک نماد جهانی
در دهه 1980، بوت های تیمبرلند جایگاهی کلیدی در فرهنگ پانینارو (Paninaro) ایتالیا پیدا کردند. جنبشی که در آن جوانان مرفه شهر های بزرگ مانند میلان در کافه ها و فست فود ها گرد هم می آمدند و به نوعی از سبک زندگی آمریکایی گرایش پیدا کردند. در کنار کاپشن های پفی مونکلر، یک جفت تیمبرلند به بخشی ضروری از استایل آنها تبدیل شد.
اوایل دهه 1990 نیز شاهد محبوبیت تیمبرلند در بین ریور های بریتانیایی و طرفداران فرهنگ آمریکایی در ژاپن بود. اما همه این ها فقط پیش زمینه ای برای مهم ترین نقطه عطف این برند بود: ورود تیمبرلند به دنیای هیپ هاپ.
بوت تیمبرلند و فرهنگ هیپ هاپ
در اواسط دهه 1990، بوت شتری تیمبرلند تبدیل به انتخاب اصلی هنرمندان هیپ هاپ در نیویورک شد. در مقاله ای از نیویورک تایمز در سال 1993، میشل ماریوت نوشت:
“تقریباً یک شبه، تیمبرلند و برند هایی مانند کارهارت (Carhartt) و نورث فیس (North Face)، که شهرت خود را به دلیل تولید لباس های اصیل کار و فضای باز به دست آورده اند، در فرهنگ خیابانی به برند هایی ‘با حال’ و ‘خفن’ تبدیل شدند.”
میشل ماریوت
گفته می شود که رپرهای نیویورک از بوت های تیمبرلند توسط دلالان خیابانی هارلم تأثیر گرفتند. این افراد که کفش های مقاوم را از فروشگاه تیمبرلند در خیابان مدیسون خریداری می کردند، آن ها را در طول شب به کار می بردند و به تدریج این بوت ها را با سبک زندگی خیابانی خود پیوند دادند. از آن زمان تا کنون، تیمبرلند به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ هیپ هاپ و به تبع آن، استایل خیابانی تبدیل شده است.
بوت تیمبرلند در لحظات ماندگار موسیقی
برای جشن گرفتن “تیمبرناسنس” (Timbnaissance) و همچنین مستند پنجاهمین سالگرد این برند با عنوان “This is Not a Boot: The Story of an Icon”، در ادامه به لحظات ماندگار تیمبرلند در فرهنگ عامه از طریق جامعه هیپ هاپ اشاره می کنیم:
توپاک در هفتمین مراسم جوایز موسیقی Soul Train (1993)
در این مراسم، توپاک شکور استایل کلاسیک تیمبرلند را معرفی کرد: شلوار جین بگی + اکسسوری های خیابانی + بوت معروف.
رایکون (Wu-Tang Clan) در نیویورک (1993)
رایکون و سایر اعضای وو-تنگ کلن از اوایل دهه 1990 تا امروز همچنان بوت های تیمبرلند را به پا می کنند.
باستا رایمز در مراسم جوایز هیپهاپ Source (2000)
استایلیست جون آمبروز اخیراً در مصاحبه ای با Footwear News فاش کرد که پس از ویدیوی معروف “Put Your Hands Where My Eyes Could See” اثر باستا رایمز در سال 1997، این رپر هرگز بدون بوت های تیمبرلند هماهنگ با لباس های سفارشی خود روی صحنه نمی رفت.
امروز، پس از پنج دهه، بوت تیمبرلند نه تنها همچنان پر فروش هستند، بلکه جایگاه خود را به عنوان یکی از نماد های استایل خیابانی و فرهنگ هیپ هاپ تثبیت کرده اند. از کف خیابان های نیویورک تا کت واک های مد، تیمبرلند همواره توانسته است خود را با نسل های جدید وفق دهد و به یک نماد فرهنگی تبدیل شود.