Search
Close this search box.
پنل مشتریان . علاقه مندی ها

جمبومگ

نام ورزش، البسه ورزشی و حتی ورزشکاران به برخی برندهای مطرح گره خورده است و در این میان یکی از غول‌های این حوزه، برند نایک است که توانسته حدود ۵ دهه یا نیم قرن، آمار فروش بالایی نصیب خود کند. البته راز موفقیت مدل‌های محبوب نایک فقط کیفیت و دوام آنها نبوده و عوامل زیادی در این موفقیت دخیل بوده‌اند. بوئرمن و دیگر هیچ! قبل از اینکه برند نایک شکل بگیرد و برای خود اعتباری دست و پا کند، بیل بوئرمن ( Bill Bowerman ) که یک مربی ورزشی بود با فیل نایت ( Phil Knight ) که درسش را تازه از دانشگاه تمام کرده بود و یک دونده ورزشکار محسوب می‌شد پروژه فروش کفش ورزشی را آغاز کردند و در سال ۱۹۶۴ برند Blue Ribbon sports را پایه گذاری کردند که به نوعی پدر برند نایک محسوب می‌شود! بوئرمن که در زمان تاسیس blue ribbon sports بیش از ۵۰ سال داشت، یک ایده‌پرداز دقیق و خلاق بود که در سرش هزاران طرح و ایده جریان داشت! یکی از دلایلی که بوئرمن را عامل رشد نایک می‌دانیم، ایده تولید کفش در ژاپن توسط او بود. بوئرمن معتقد بود نیروی کار ارزان در ژاپن باعث می‌شود کفش‌های تولیدی قیمت کمتری داشته باشند و حاشیه سود بهتری نصیب  فروشنده می‌شود. رفتن به ژاپن و متقاعد کردن یک شرکت تولیدی، به فیل نایت سپرده شد و نایت قبل از سفر به ژاپن به چندین کشور سفر کرد و بعد از رسیدن به ژاپن با یک تولید‌کننده کفش مذاکره کرد در نهایت یک همکاری دوجانبه در زمینه طراحی تولید و فروش کفش‌های ورزشی با یک برند ژاپنی به نام تایگر شکل گرفت. البته از همان ابتدای همکاری خبری از فروشگاه و مغازه نبود و تولیدات مشترک آنها از طریق دست‌فروشی به فروش می‌رسید! کیفیت خوب کفش‌های آن‌ها به‌علاوه قیمت مناسب و فوق‌العاده باعث شد فروش بالایی رقم بخورد و تنها در سال ۱۹۶۴ حدود ۱۳۰۰ جفت کفش به فروش برسد. رقم سود فروش این تعداد کفش ۸۰۰۰ دلار بود. در سال ۱۹۶۵، یعنی دقیقاً یک سال بعد، آمار فروش به ۲۰ هزار دلار رسید که رشد دو و نیم برابری را نشان می‌داد و عملاً موفقیت در بازار را نصیب بوئرمن و نایت کرد. فیل نایت و بیل بوئرمن افتتاح مغازه برای فروش کفش در سال سوم فروش یعنی سال ۱۹۶۶، دستفروشی و فروش از طریق ماشین حذف شد و برند نایک که هنوز با نام تجاری بلو ریبون اسپرت مشغول به کار بود توانست یک شعبه فروش را راه اندازی کند و کمی پرستیژ کاری به کسب و کار خود ببخشد! افتتاح یک مغازه باعث شد استقبال از کفش‌های تولیدی مشترک برند نایک بیش از قبل شود. با اینکه هزینه‌های جاری شعبه مثل مالیات و هزینه‌های انرژی و اجاره به مخارج اضافه شده بود ولی آمار فروش آنقدر بالا رفته بود که جمع این هزینه‌ها هنوز هم در میزان درآمد به چشم نمی‌آمد! مغازه فروش در سانتا مونیکا کالیفرنیا آغاز به کار کرد و یک سال بعد شعبه دوم فروش، کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۷ برند نایک مغازه دوم فروش خود را در ماساچوست راه اندازی کرد و یک قدم دیگر به تسخیر بازار ایالات متحده نزدیک‌تر شد! فروش در شعبه دوم هم امیدوار کننده بود و همین موضوع باعث قوت قلب برای دو شریک بوئرمن و نایت می‌شد تا راه را ادامه بدهند. برند blue ribbon sports در اواخر دهه ششم قرن نوزدهم برای خود اعتباری دست و پا کرد و به اعتبار همین فروش بالا و جلب رضایت مشتریان، در فکر توسعه محصولات و تولیدات خود بود. در این میان یک مدل کفش ورزشی توسط بوئرمن طراحی شد و بعد از مشارکت با برند ژاپنی تایگر در خط تولید این شرکت ژاپنی قرار گرفت. این مدل تحت نام Tiger Cortez روانه بازار شد و فروش بالایی داشت و سود خوبی نصیب هر دو شرکت کرد. کورتز؛ نقطه اوج و پایان! اگرچه مسئولیت فروش کفش‌های تولیدی تایگر ژاپنی در آمریکا به عهده برند BRS ( مخفف Blue Ribbon sports ) بود اما ردپای طرح‌های پیشنهادی بوئرمن نیز در تولیدات تایگر دیده می‌شد و نقطه اوج آن، همکاری در تولید Tiger Cortez نمایان شد. کفش کورتز در خط تولید تایگر نهایی شد و به بازار راه پیدا کرد اما همه می‌دانستند روح طراحی خلاقانه بوئرمن در آن کفش جریان داشت! این مدل یکی از پرفروش‌ترین کفش‌های ورزشی لقب گرفت و استفاده از آن در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک غوغای زیادی به پا کرد و فروش بالای آن مدیون همین المپیک بود. مدل کورتز همان‌قدر که نقطه اوج همکاری blue ribbon sports و Tiger ژاپنی بود، قدم اول در بروز اختلاف میان آنها نیز بود! هر دو برند، دیگری را متهم به سوء‌استفاده از فروش این مدل می‌کردند و بحث آنقدر بالا گرفت و جدی شد که شعبه دادگاه رسیدگی کننده رای به هر دو برند داد و موضوع از این قرار شد که هر شرکت، کفش را با برند خود و در خاک خود به فروش برساند. همین اختلاف ظاهراً ساده باعث جدایی دو برند شد. این جدایی، تغییر نام شرکت را هم در پی داشت و شرکت Blue ribbon sports در سال ۱۹۶۴ جای خود را به «نایک» داد و عملاً برند نایک در سال ۱۹۶۴ متولد شد. لوگوی ساده نایک اگرچه درباره تاسیس نایک به عجایب زیادی برمی‌خوریم ولی عجیب‌ترین آنها را می‌توان مربوط به لوگو و انتخاب نام نایک دانست! وقتی بنیانگذاران این شرکت به‌دنبال تغییر نام آن بودند و به فکر طراحی یک لوگو افتادند، کارولین دیویدسون تنها یک دانشجو بود که طراحی برند نایک را برعهده گرفت و فقط در ازای ساعتی ۲ دلار این کار را پذیرفت! دیویدسون شاید آن موقع نمی‌دانست لوگویی که طراحی کرده چند دهه بعد، ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار خواهد داشت! کلمه نایک برگرفته از یکی از الهه‌های یونان باستان بود. نام الهه پیروزی یونان مورد پذیرش شرکای نایک قرار گرفت و پیروزی بزرگی نصیب این برند آمریکایی شد! لوگوی ساده آن هم برگرفته از بال یکی از فرشته‌های یونان باستان است که در عین سادگی، بسیار نافذ و جذاب است و شاید اگر طرح دیگر برای نایک طراحی می‌شد به این اندازه ابهت و جذابیت نداشت. اگر عجیب بودن طراحی ۳۵ دلاری این برند را کنار بگذاریم، نمی‌توان از قدرشناسی شرکای این برند آمریکایی به سادگی عبور کرد. زیرا بعدها، به پاس طراحی ارزشمند کارولین دیویدسون مقداری از سهام برند نایک را به او هدیه دادند که در حال حاضر ارزش آن سهام بیش از یک میلیون دلار تخمین زده می‌شود! سه سال بعد از طراحی لوگوی نایک این برند در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۴ در دفتر ثبت علامت‌های تجاری ایالات متحده ثبت شد و رسماً نایک را وارد رقابت با رقبای خود کرد. فیلیپ نایت فکرش را نمی­کرد ارزش سهام نایک او، به چند ده میلیارد دلار برسد! تکیه بر اعتبار بزرگان بوئرمن و نایت و دیگر شرکای برند نایک می‌دانستند کیفیت خوب کفش و دوام آن، به تنهایی نمی‌تواند دوام موفقیت را تضمین کند بنابراین گام دوم برای فروش بیشتر محکم‌تر برداشته شد! استفاده از ورزشکاران حرفه‌ای برای تبلیغ، اگرچه کمی هزینه‌بر بود اما بازدهی فوق‌العاده‌ای داشت. به‌همین خاطر قسمت بازاریابی و تبلیغات نایک به سراغ چهره‌های محبوب دنیای ورزش رفت و با بعضی از آنها مذاکره کرد. یکی از اولین چهره‌های محبوب که همکاری با نایک را آغاز کرد، «تایگر وودز» بود. او یکی از پرافتخارترین ورزشکاران در حوزه گلف بود و سهم زیادی از تبلیغات پرسود برند نایک مدیون اوست. البته چندی قبل و پس از ۲۷ سال همکاری او و شرکت نایک از هم جدا شدند! «روری مک ایلروی» هم یک گلف باز حرفه‌ای است که سومین گلف باز تاریخ لقب گرفته است. او نیز قرادادی با نایک امضا کرد و از محصولات نایک در مسابقات استفاده می‌کرد. البته برخلاف تایگر وودز که آمریکایی بود، ایلروی اهل ایرلند شمالیست و به نوعی پرچمدار نایک در جزیره انگلیس بود! قصه تبلیغات بزرگان برای نایک وقتی شکل جذاب‌تری به خود گرفت که این برند وارد زمین بسکتبال شد و پرچم تبلیغات خود را به دست «کوبی برایانت»، «لبرون جیمز» و «مایکل جردن» داد! هر کس آمریکا و آمریکایی‌ها را بشناسد می‌داند دیوانه‌وار عاشق بسکتبال هستند و همین موضوع ساده باعث شد برند نایک روی بسکتبالیست‌ها حساب ویژه‌ای باز کند. کوبی برایانت تا سال‌ها محصولات نایک را تبلیغ می‌کرد و کشته شدن او در یک سانحه هوایی باعث جدایی او از این برند محبوب شد. این تبلیغات تا آنجا اثرگذار بود که نایک به پاس احترامی که به او می‌گذاشت کفش اختصاصی برای او طراحی کرد! بعد از لبرون جیمز و کوبی برایانت، قرارداد سال ۱۹۸۴ مایکل جردن سر صدای زیادی به پا کرد! «ایر جردن» یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های برند نایک بود که در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار فروش را به جیب نایک ریخت! همکاری با فوتبالیست ­های مشهوری همچون رونالدو و نیمار و ادن هازارد بلژیکی و… نیز در کارنامه برند نایک دیده می­شود. مدل­ های پرفروش نایک ایر جردن شاید از نظر همه، بهترین نباشد ولی یکی از پرفروش ­ترین محصولات برند نایک است. اعتبار نام مایکل جردن باعث شده این مدل، مورد استقبال اغلب اسپرت پسندان قرار گیرد. کتونی ایرمکس هم از بهترین های نایک است و به دلیل ظاهر جذاب و نرمی فوق ­العاده برای پیاده ­روی، یکی از گزینه ­های اغلب جامعه است. نایک پگاسوس اگرچه قدمت جردن و ایرمکس را ندارد اما در دویدن­ های سرعتی و طولانی مدت، بی­نظیر است و بدون رقیب! ایر زوم نایک هم به دلیل تلفیق فناوری ایر و استفاده از الیاف فنری برای کاهش دفع ضربات وارده به پا، یکی از محبوب ­ترین­ های نایک است. کتونی مردانه نایک ایر جردن 1 تراویس اسکات Nike Air Jordan 1 Retro Low Travis Scott Reverse Mocha به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 4 ۲,۹۹۹,۰۰۰ تومان ۲,۳۴۵,۰۰۰ تومان 22% کتونی پیاده روی زنانه نایک زوم گاید 10 ( Nike Zoom Guide 10 ) به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 10 ۲,۵۱۹,۰۰۰ تومان ۱,۸۹۵,۰۰۰ تومان 25% کتونی پیاده روی مردانه نایک زوم ایکس Nike Zoomx به لیست دلخواه اضافه شداز لیست دلخواه حذف شد 15 ۲,۵۹۹,۰۰۰ تومان ۲,۱۶۵,۰۰۰ تومان 17%

تاریخچه برند نایک

همه چیز از فروش کفش‌های وارداتی در صندوق عقب ماشین آغاز شد. و نایکی امروز سازنده سریع‌ترین کتانی‌های دنیاست. داستان شرکتی که به یکی از بزرگ‌ترین برندهای ورزشی تبدیل شد از فروش کفش‌های وارداتی در صندوق عقب ماشین یکی از دانشجویان دانشگاه اورگان کلید خورد. «فیل نایت» «بلو ریبن اسپورتس» را در سال 1962 آغاز کرد تا کفش‌های «اونیتسوکا» یا «اسیکس» را در آمریکا بفروشد و مربی سابقش «بیل باورمن» در سال 1964 به او پیوست. این دو تست طرح‌های جدید کتانی را آغاز کردند و هدفشان شعار نایکی پیشرفت بیشتر بود. نایکی امروزه به ابرقدرتی جهانی مبدل شده اما هنوز هم به ساخت کتانی‌های برای سریع‌تر و سریع‌تر دویدن متعهد است. پایه گذاری برند نایکی و ایر موفقیت‌های زود هنگام ، این شرکت را میان دوندگان مطرح کرد و شرکت نام خود را در سال 1978 به نایکی تغییر داد. نایت و باورمن در سال 1972 کتانی «کورتز» را عرضه کردند که یکی از معروف‌ترین کفش‌های نایکی بود. کورتز از دیگر کتانی‌ها سبک‌تر و مقاوم‌تر در برابر آب طراحی شده بود و به‌خاطر زیره میانی لایه‌گذاری شده از جنس EVA توجه بسیاری را جلب کرد چون راحتی بی‌نظیری حین دویدن به ارمغان آورده بود. دیزاین «ایر سول» نایکی نوآوری قابل توجه دیگر این دوره بود و کیسه‌ای پر از هوا در زیره میانی قرار داشت تا ضربات را جذب کند. از این فناوری نخستین بار در کتانی ( Air Tailwind) 1978 رونمایی شد اما نایکی همواره به دنبال بهتر کردن آن بود و لایه گذاری «ایر زوم» را در سال 1995 معرفی کرد. این فناوری هنوز هم در کفش‌های ایر زوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار پیشرفته رویه کتانی‌های نایکی در اکثر کتانی‌های نایکی از ساختار رویه «فلاینیت» بهره گرفته می‌شود و بدین شکل است که اليافی سبک در برخی قسمت‌ها محکم و در برخی قسمت‌ها شل‌تر بافته می‌شود. بافت شل‌تر به انعطاف و راحتی کتانی کمک خواهد کرد و بافت محکم کتانی را تقویت می‌کند. بهترین کتونی رانینگ نایک نایک اخیرا در کتانی «آلفافلای نکست» از متریال «اتم‌نیت» رونمایی کرد. این مواد از کشیدن و بخار دادن به الیاف فلاینیت بدست می‌آید و رویه را باز هم سبک‌تر کرده است. همچنین از «ویپرویو» بهره گرفته می‌شود که ترکیبی از TPU و نایلون بوده از فلاینیت سبک‌تر است و به علاوه رطوبت را جذب نمی‌کند و تا باران و عرق کتانی را سنگین نکند. رقابت در جنگ بر سر فوم نایکی تحقیقات شیمیایی خود را مستقل انجام می‌دهد و فوم‌های این شرکت حاصل سال‌ها آزمایش هستند. یکی از موفقیت‌های اولیه شرکت «لونارلون» نام داشت و ترکیبی از EVA و لاستیک فنری نیتریل بود که برای اولین بار از آن در کتانی «لوناریسر» 2008 استفاده شد و به خاطر احساس فنریت و تطبیق پذیری‌ اش محبوبیت پیدا کرد. نایکی از این فرمول در فوم جدید «ری‌اکت» استفاده کرده و لایه‌گذاری، بازدهی انرژی، و دوام را با حفظ وزن پایین کتانی به حداکثر رسانده است. «زوم‌ایکس» که از «پیبکس» دمیده شده بدست می‌آید جدیدترین فوم پویای نایکی است و در کتانی‌های ویپرفلای، آلفافلای، و وومرو 16 استفاده می‌شود. درحال حاضر سریع‌ترین کتانی نایکی یعنی آلفافلای تا 85% بازده انرژی دارد؛ «الیود کیپچوگه» برای ماراتون تاریخی زیر دو ساعته‌اش در اکتبر 2019 از این کتانی استفاده کرد. ما بسیاری از کتانی‌های زیر را تست کردیم و باقی در پروسه تست هستند. این یعنی ما از کارکنان بخش دنیای دوندگان و تیمی 350 نفری تست کنندگان بازخورد دریافت می‌کنیم و کتانی‌ها را در آزمایشگاه بررسی خواهیم کرد. ما تعدادی تست مکانیکی انجام دادیم تا بازده انرژی صفحات فیبر کربن نایکی، نرمی لایه‌های میانی زوم‌اکس، و تهویه هوای متریال رویه فلاینیت و ویپرویو را بسنجیم. گزینه‌های زیر از جمله جدیدترین نوآوری‌های درجه یک نایکی هستند و مدل‌های پرچمدار برند، کتانی‌های کوهستان، و انتخاب‌های مناسب علاقه‌مندان دویدن در پایین آورده شده‌اند. برای برخی کتانی‌ها لینک نقد و بررسی قرار داده شده تا با جزئیات عملکرد کتانی آشنا شوید. نایک پگاسوس 38 نسل‌های پیشین کتانی «پگاسس» تغییرات زیادی می‌کردند اما پگاسوس 38 درمقایسه تنها کمی به‌روزرسانی شده است. دوباره شاهد استفاده از لایه میانی ری‌اکت هستیم؛ این فوم وزن را کاهش داده و انعطاف و لایه‌گذاری بادوام به ارمغان می‌آورد. در پنجه کتانی نیز از زوم ایر استفاده شده و برای انعطاف بیشتر نزدیک‌تر به پا قرار داده شده است. جلوی کتانی نیز کمی عریض‌تر شده تا راحت‌تر باشد. همچنین حاشیه ضخیم رویه گویا پایتان را در آغوش گرفته و حجم زیاد لاستیک‌های لایه خارجی این کتانی را دربرابر فشار تمرین‌ها مقاوم کرده است. کالکشن نایک پگاسوس 38 Nike Nike Air Zoom Alphafly Next% آلفافلای حاصل تلاش نایکی در خلق سریع‌ ترین کتانی دنیاست و نسخه تولید شده همان کفشی است که الیود کیپچوگه از آن برای شکستن رکورد ماراتون دوساعته 2019 «وینا» استفاده کرد. نایکی در این کتانی از همه ابزارهایش استفاده کرده؛ دو عدد زوم ایر در قسمت پنجه پا، فوم زوم‌اکس بیشتر در پاشنه، صفحه فیبر کربن با ضخامت‌های مختلف، و مواد جدید بسیار سبکی به نام اتم‌نیت ازجمله فناوری‌های بکار رفته در این کتانی هستند. اما همه این‌ها به چه دردی می‌خورند؟ خب حداقل کیپچوگه به کمک آن‌ها رکورد را شکست! نایکی همچنین در اواخر 2021 ورژن نکست نیچر آلفافلای را عرضه کرد که برای رویه و یقه از مواد بازیافتی و فوم‌های زوم‌اکس اضافی استفاده شده است. به گفته نایکی 50% این کتانی از مواد بازیافتی ساخته شد. البته از نسخه معمولی سنگین‌تر است. اگر به دنبال کتانی زیر 100دلار می‌گردید وینفلو 8 ایر زوم گزینه مناسبی است. بررسی کنندگان ما ارائه فناوری‌ها با قیمت مناسب این کتانی را تحسین کرده بودند. این کتانی پاشنه نوک تیزی شبیه «پگ» دارد و در زیره میانی آن از فوم «کشلن» و زوم ایر استفاده شده و علی رغم عدم استفاده از فوم فنری ری‌ اکت یا زوم‌ ایکس بسیار راحت است. به علاوه، توری هواکش جلوی کتانی و بندهای فلای‌وایر به راحتی و حس خوب این کتانی افزوده‌ اند. نایک ترا کایگر 7 نایک ترا کایگر کفشی لوکس است و مناسب جاده‌های کوتاه و دویدن‌های کوتاه در مسیرهای سنگی خواهد بود. پاشنه لاستیکی نسخه جدید به چسبندگی کتانی افزوده است و برای سطح خشک نیز مناسب خواهد بود. دیگر بخش‌های کتانی شبیه نسخه‌های قبلی است و از صفحه کف مخصوص مسیرهای سنگی، زبانه بزرگ، و بندهای محکم استفاده شده است. همچنین در پاشنه شاهد بکارگیری از فوم ری‌اکت و زوم ایر هستیم. از لحاظ لایه گذاری سبک‌تر و نازک‌تر از وایلدهورس است و کایگر را به گزینه مناسبی برای مسابقات و تمرینات سریع تبدیل کرده است.

کتونی رانینگ نایک
محصولات پیشنهادی
آخرین اخبار
فروشگاه اینترنتی جمبو اسپرت
Logo
فهرست
نوبرانه
کفش و کتونی
مردانه
کفش و کتونی
برندهای برتر
زنانه
کفش و کتونی
برندهای برتر
© 2024 JEMBOSPORT
سبد خرید